red blocks on brown wooden table

האם כדאי לקחת משכנתא?

כן! וכמה שיותר מוקדם, משלוש סיבות עיקריות:

  1. כל משפחה צריכה בית לגור בו. שכירות עולה כסף, לאחר כמה שנים השכירות ששילמתם תהיה שוות ערך למחיר הדירה אותה אתם שוכרים. מי שלוקח משכנתא משלם בין כך ובין כך סכום נכבד כל חודש. ההבדל הוא שתשלום זה מתי שהוא נגמר והבית נשאר בבעלותכם המלאה ואילו בשכירות זה לעולם לא יקרה. תגידו אתם, לא חבל לזרוק כל כך הרבה כסף לפח?
  2. המשכנתא הינה עסקה משתלמת :

א. בשל העובדה שהריבית כיום מאוד נמוכה והלוואת משכנתא היא כסף זול מאוד, אסביר: אם פעם היינו לוקחים 100 ₪ מהבנק ומחזירים במרוצת השנים כ250 / 300 ש”ח , היום היחס ירד לחצי מזה ואף פחות אם עושים תכנון נכון.

זאת הסיבה שהדור הקודם (ההורים שלנו, שלקחו משכנתא בשנות השמונים והתשעים של המאה ה-20) לרוב כ”כ מפחדים מהמילה הזאת ויעשו הכל על מנת לא לקחת משכנתא (מה שלא נכון כיום), הם גם החדירו בנו את הפחד מהמשכנתא וכבר הזכרנו את האמיגדלה וההתניה.

 קחו לדוגמא אנשי עסקים, שרוכשים כסף מהבנק באופן קבוע לצרכים שונים, אנו רואים תופעה שלא הייתה נפוצה פעם שהם לוקחים כספי משכנתאות לרכישת נדלן אפילו נדלן מסחרי בו הריבית גבוהה יותר מנדל”ן למגורים ומשאירים לעצמם כספים נזילים על מנת לעשות עסקאות אחרות שהרווח עליהן גבוה יותר מ”ההפסד” על תשלום הריבית.

 ב. תזרימית ניתן לעמוד בתשלום כל חודש בצורה יציבה וההשפעות על ההחזר החודשי בשנים האחרונות מינוריות.

ג. מחירי הנכס מאמירים כל הזמן ולכן כדאי לצבור עוד ועוד נכסים וזה עסק בטוח ויציב ועוד.

בהמשך הספר אסביר איך מפיקים כסף מנכס שבבעלותנו וזה אפילו לא מסובך.

  • עקרון מנחה הוא שככל שתקדימו לקחת משכנתא על מנת לרכוש נכס, כך ייטב מצבכם הכלכלי. השקעה בנכס נדל”ן היא אופק בטוח ומשתלם. אפילו לזוג צעיר לאחר נישואיהם שטרם החליטו היכן ייקבעו את מושבם אני ממליץ לקנות בית באמצעות משכנתא. מחשבון עסקי פשוט: ניתן לרכוש בית ולהשכיר אותו כמעט במחיר של ההחזר החודשי כלומר שתזרימית כמעט לא מרגישים הבדל.

לדוגמא משפחת ישראלי לקחה משכנתא, קנתה נכס בשווי 1.2 מליון ש”ח עם משכנתא של 800 אלף ש”ח ומשלמת עליו החזר חודשי של 4,000 ₪, בנכס עצמו מתגוררת משפחה אחרת שמשלמת למשפחת ישראלי 4,000 ש”ח כל חודש כלומר שאני אדיש להוצאה.

כפי שציינתי, הדברים שאני כותב נאמרים באופן כללי. יש צורך לתכנן מהלך כזה מראש לגופו, להבין האם הנכס מיועד למגורים או השקעה? כמה הוא עולה? מה גובה השכירות שניתן לקבל עליו על פי מחיר השוק? האם הכנתי קופה לתיקונים שצפויים להיות כחלק מאחזקת הבית? האם נערכתי לחודש ללא שוכרים ומה הוא ההון העצמי שאנחנו צריכים כדי לעשות מהלך שכזה. לשם כך כדאי להתייעץ עם מקצוענים בתחום.

כל הזכויות שמורות לחנן צאיג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן