מה מפחיד במשכנתא?

הסיבה השנייה לכך שאנשים מפחדים ממשכנתא היא שזה אזור חשוך.אם אני הולך ברחוב חשוך, נכנס לי פחד לתוך הלב, באותו רחוב בדיוק באור יום – אין לי שום פחד. מדוע זה כך? בחושך לא רואים את הפרטים, כך גם הידיעה המעורפלת מפחידה שכן הלא נודע, הוא זה שמפחיד כל כך.

דוד המלך אומר בתהילים: “להגיד בבוקר חסדך ואמונתך בלילות[1], בבוקר יש אור והכול ברור, ניתן לראות את החסד העליון מאת הבורא, את הפריחה והים. לעומת זאת בלילה חשוך, הדברים לא ברורים לנו והרבה מהפרטים לא גלויים לעינינו – ולכן צריך להכניס אמונה בזמנים חשוכים ולא ברורים אלו, הנקראים “לילה” במשל של דוד המלך.

זוהי בדיוק המטרה והשליחות שלי: להדליק את האור, שהמשפחה תוכל לראות כמו באור יום את כל הפרטים שהיא צריכה לדעת עבור ענייניה הכלכליים בכלל ותהליך לקיחת המשכנתא בפרט. כך נחזיר את השליטה לידיים שלנו ונחוש בטוחים ללא פחד. כמובן שלשם כך צריך להסביר כל מיני מושגים בסיסיים, אנשי המקצוע נכנסים כבר לרזולוציה מאוד גבוהה ומדויקת, אבל מספיק בידע בסיסי בכדי להסיר מעלינו את החרדה מפני המשכנתא.

אז מה צריך לדעת כדי לקחת משכנתא בלי פחד? צריך לדעת כיצד הדברים מתנהלים:

  • מה זה הצמדה למדד?
  • מה זה לוח שפיצר?
  • מה האינטרס של הבנק בכל הסיפור הזה? כלומר, ממה צריך להיזהר?
  • מה היא משכנתא טובה? איך אדע לחשב החזר חודשי?
  • כמה תעלה לי המשכנתא? כלומר, כמה ריבית אצטרך לשלם על ההלוואה?
  • אילו מסלולי משכנתא יש? מה זה תמהיל ואיך בונים אותו נכון?
  • מהו סדר הפעולות הנדרש ממני בפועל כדי לקבל משכנתא?

על שאלות אלה ונוספות אענה בפרקים הבאים בעזרת השם.

 כאמור, התשובות הן כלליות. על מנת לקבל תשובה פרטית המדויקת למצב המשפחתי שלכם – עליכם להתייעץ עם יועץ מומחה למשכנתאות. אל תנסו לחסוך את הכסף של התשלום ליועץ המשכנתאות, אין ספק שהרווח שלכם יהיה גדול פי כמה מההשקעה. בהתחשב בכך שמדובר בעסקה בסכומים לא מבוטלים, ובכך שהאדם הממוצע בישראל לא מבין באמת במשכנתא (כי לא מלמדים את זה בבית ספר), מומלץ לפנות למומחים כדי לקבל מענה מדויק ואיכותי המותאם לצרכים שלכם. ועל כך בפרקים הבאים.

מודל הצב והצבי

יש אנשים שמעדיפים לחיות כמו צב. לחיות לאט מאוד, להסתפק במזון המועט שהם מוצאים. עיקר מבוקשם הוא ביטחון והגנה. ברגע שהצב האיטי חש בסכנה הוא נעשה פתאום זריז בצורה מדהימה, ונכנס לתוך חומת השריון שיש לו על גבו. אנשים מסוג זה, שמחפשים בעיקר חיים מוגנים מסכנות והפתעות, ברגע שהם חשים בסכנה או חוסר ביטחון – מייד הם נכנסים לתוך השריון שלהם ומפסיקים להתקדם.

לעומת הצב, יש את האנשים שמתנהלים כמו הצבי. הצבי יוצא החוצה, ללא שום שריון ומגן, כל הזמן מדלג, מסלע לסלע, מקפיצה לקפיצה. כך הם חיים את חייהם, תמיד בהתקדמות מהירה לעבר מטרתם. סוג זה של אנשים מחפשים להתקדם כל הזמן ליעד הבא ואף פעם לא מסתפקים במה שיש להם כרגע.

למה זה חשוב? כבר תיארתי איך אני רואה זוגות שמגיעים אליי לייעוץ למשכנתאות, כשהם מפוחדים וחוששים מאוד מלקבל החלטות חשובות שיוכלו לעזור להם כלכלית לאורך שנים רבות. רובם, באישיותם דומים יותר לצב מאשר לצבי, אך אף על פי כן צריך לדעת איך להיכנס “למצב של צבי”: לאזור אומץ, להתגבר על הפחדים שנובעים מההתניות הרגשיות באמיגדלה, ולקבל את ההחלטה הנבונה עבור המשך החיים.

דוד המלך אומר בתהילים: “כאיל תערוג על אפיקי מים”.[2] המילה “איל” היא בלשון זכר, ואילו המילה “תערוג” היא בלשון נקבה, מה רצה לומר דוד המלך בשינוי לשון זו? שמעתי פירוש נפלא מהרב מאיר בראל, שכני היקר: כשהאיילה הולכת לשתות מים מהנחל כשהיא בהריון, היא יודעת שהיא נמצאת במצב מסוכן, היא כבדה, הראש שלה מוטה כלפי מטה והגוף חשוף לאויבים שונים. כשאותה איילה חשה בסכנה, במקום להתחפר או לברוח, היא “נכנסת למצב” ומראה את עצמה כאייל זכר חזק, על מנת להרתיע את החיות שמאיימות לפגוע בה.

נוכל ללמוד מכך דבר עצום עבורנו: גם אם באישיות שלנו, אנחנו מעדיפים את הביטחון והיציבות של הצב, ישנם מצבים בחיים שבהם אנחנו נדרשים להיכנס למצב של צבי (או אייל), לקבל החלטות טובות ומשמעותיות, ולגרום לאיכות החיים שלנו להשתפר פלאים למשך שנים רבות.

בשיחה הראשונה שלי עם כל לקוח חדש אני מחפש את ההזדמנויות שיש לפניו כדי להוציאו לרווחה כלכלית, לפעמים זה על ידי משכנתא ראשונה, לפעמים זו הזדמנות להוציא את הכסף מהקירות של הבית ולרכוש נכס שני ממשאב שכבר קיים. אחד העקרונות שלימד רוברט קיוסאקי בספרו “אבא עשיר אבא עני” הוא שהיכולת למצוא את חלון ההזדמנויות ולמנף אותן לצורך התקדמות כלכלית, היא מהחשובות ביותר בדרך לחיי רווחה כלכלית, לשם פעולה שכזו צריך לדעת “להיכנס למצב” של צבי, להתגבר על הפחד, ולקבל החלטות חשובות בחיים.

אגב, ממודל זה של הצבי והצב ניתן ללמוד גם מסר נוסף: גם מי שלא התברך ביכולות טבעיות של מהירות תפיסה ותנועה כשל צבי, מכל מקום על ידי התמדה בהליכה קדימה לעבר הצלחתו העסקית – בלי ספק שיגיע לתוצאות נפלאות ופירות יפים מאוד, לא פחות מאותו צבי מוכשר. כפי שכבר כתבנו באחד הפרקים הקודמים את הכלל: “התמדה מנצחת כישרון”.


[1] תהילים צ”ב.

[2] תהילים מב.

כל הזכויות שמורות לחנן צאיג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן