אם הייתה לי הזדמנות להעביר את השיחה הזו לקבוצות של בוגרי צבא, שירות לאומי, הסדר, מכינות, ושאר צעירי מלח הארץ שעומדים רגע לפני היציאה העצמאית שלהם לחיים כלכליים שלמים, הייתי מתאר זאת כך:
אני חש באוויר את המתח, הפחד וגם ההתרגשות מהאחריות הרבה שמונחת על כתפי צעירים וצעירות אלו. ביחד עם העול הכלכלי, יש בוודאי גם חלומות וחששות לגבי העתיד האישי, הזוגי, לקראת חתונה, פרנסת המשפחה והילדים שיבוא אינשאללה בעתיד וכן הלאה. רבים מהם חשים שהם עומדים לפני ים רחב ואין סופי, ומחפשים סירה בטוחה לחצות איתה את הים הגדול. אז עבור הדור הצעיר, עבור ההורים שלהם, ועבור כל מי שדברים אלו יכולים להועיל לו, אביא כאן כמה עצות חשובות לחיים, ששוות הרבה יותר מכסף.
אתם לא חייבים שום דבר לבנק – ביחס לבנקים והגופים הגדולים, שכשמגיעים אליהם הם נותנים הצעה מסוימת (כגון הלוואה לפתוח עסק), ומציגים אותה כדבר מוחלט שאינו ניתן לשינוי – זה פשוט לא נכון! צריך לדעת שהשוק הוא רחב ופתוח, הבנקים בסך הכול מוכרים מוצר שנקרא ‘כסף’. בדקו תמיד אפשרויות נוספות. אם חייבים לרכוש כסף, בדקו שבוצעה תוכנית ותחזית עסקית. עשו “איפכא מסתברא”. בדקו כמה תרוויחו על כל שקל שאתם לווים (ROI= החזר על ההשקעה). או אז תתחילו להתמקח על גובה הריבית: לכו לבנקים מתחרים, וראו שהדבר שהיה “מוחלט” קודם, הוא רק “אופציה” אחת מיני כמה, ופתאום הבנק מוכן להתגמש ולהתחרות עליכם.
א. איזה ערך אני יכול להביא לעולם? לרוב האנשים קשה להגיע לתשובה על שאלה זו לבד, כי לא התרגלו לראות את עצמם בעין טובה מספיק. במקרה כזה אמליץ להם על הכוונה מקצועית מסוימת. במידה וכבר מצאתם מהם הכישרונות והיכולות שאתם רוצים וגם יכולים (צריך את שניהם) להפיק מהם תועלת כלשהיא לעולם, כתבו לעצמכם מהי התועלת שמגיעה לאנשים שיקבלו את השירות/מוצר שאתם מציעים. התשובה לשאלה זו איננה “מה אני נותן” אלא “איזה ערך האחר מקבל”.
ב. איך אפשר להעלות את הערך שלי? תלמדו, תקשיבו, תשאלו אנשים, תירשמו לקורסים, תאזינו להסכתים (פודקאסט), תתמודדו בעצמכם עם שאלות, וכמובן:
ג. מי קהל היעד שלי? כלומר לאיזה אנשים הערך שאני יוצר, יכול לעזור. כמה זה חשוב עבורם? למשל: דיג’יי שיודע שיש לו יכולת לגרום לחתן ולכלה להרגיש מאושרים בערב הכי משמעותי בחיים שלהם. המוצר (או השירות) שלו, הוא שמחה בחתונה (ולא תקליטנות), שהיא בעלת ערך גדול לקהל היעד שלו (הזוגות שמתחתנים). התקליטנות היא האמצעי שלו להביא את הערך שלו לקהל הלקוחות שלנו, החתן והכלה רוצים שחתונה שלהם תהיה שמחה, ולא מעניין אותם איזה מכשיר אלקטרוני הדיג’יי יפעיל לשם כך.
ד. אז כמה אני שווה? בהתאם לשני הסעיפים הקודמים, תוכלו לתמחר את העבודה שלכם, בהתחשב בזמן, בכישרון, ביכולת ובניסיון שאתם מביאים איתכם.
ה. איך מגיעים לשם? כל מה שנאמר עד כה נוגע לרצון וליכולות, אבל לא נעשים למקצוענים ברגע אחד. לכן עליכם להציב לעצמכם מטרות ויעדים בדרך: איזו הכשרה לימודית נדרשת עבור אותו ערך שאתם נותנים לעולם? איך תוכלו לצבור ניסיון מקצועי? מה עוד נדרש מכם עבור כך?
עצרו, בדקו מהם החלומות, הרצונות, והמטרות שלכם, איזו פעולה קטנה אתם יכולים לנקוט שתניע אתם למימוש אותו רצון, ו… שיהיה בהצלחה!
כיום יש היצע עצום של מנטורים ומאמנים עסקיים ואישיים שיכולים לסייע לכם לנוע בצורה ממוקדת ומניבה תוצאות לעבר הגשמת החלומות שלכם. אז אם אתם חשים שאינם יודעים לעשות את זה לבד, תיעזרו במקצוענים. אל תתנו לחומות שלכם לעצור אתכם. מאסף הנעמן הלל, מנכ”ל “נסיקה עסקית”, שמעתי משפט מהמם:
כל הזכויות שמורות לחנן צאיג
במשך עשרות שנים הסתמכנו בעיקר על דלקים מאובנים כמו פחם, נפט וגז טבעי לספק את… קרא עוד
השקעה בדירה להשכרה בישראל הפכה בשנים האחרונות לאפיק מבוקש, וזאת לאור עליית מחירי הנדל"ן המואצת… קרא עוד
נדמה שהמילה "מינוס" הפכה לחלק מהשפה הישראלית. אנחנו שומעים אותה בחדשות, מדברים עליה עם חברים,… קרא עוד
רכישת דירה היא צעד כלכלי משמעותי עבור רובנו, ומשכנתא היא כלי מרכזי המאפשר את הגשמת… קרא עוד
האם חיפשתם אפיק השקעה יציב לכספכם, אבל שוק המניות הפכפך והתנודות באפיקים אחרים הלחיצו אתכם?… קרא עוד
קרקעות חקלאיות בישראל מהוות משאב יקר ערך. בשל הגודל המוגבל של מדינת ישראל, והביקוש ההולך… קרא עוד