person using laptop computer holding card

כסף זה לא הכול בחיים*

* אבל הוא משפיע כמעט על הכול

מצד אחד כסף זה לא הכול בחיים, זו לא התכלית, זה רק אמצעי כדי לחיות חיים טובים וערכיים. כבר כתבנו על כך שכסף זה דבר שמעצים את התכונות הקיימות בנו באופן טבעי ונרכש:


על פי “פירמידת הצרכים של מאסלו”, פסיכולוג יהודי ידוע, לכל אדם ישנם חמישה צרכים בסיסיים שנבנים זה על גבי זה. אנחנו מדברים כאן על כסף ומודעים לכך שזה לא הערך העליון בחיים, אבל מצד שני אי אפשר להתעלם מכך שהוא גורם משמעותי ומשפיע על כל אחד מהשלבים של “פירמידת הצרכים של מאסלו”, שנכונים לכל אדם, ללא הבדלי דת, גזע ומין:

  1. ברמה הפיזיולוגית: אנחנו צריכים אמצעים כדי שנוכל לספק את צורכי קיומנו הבסיסיים ביותר, למשל לקנות אוכל ולשלם לקופת חולים כל חודש.
  2. ברמת הביטחון: כל אדם צריך שיהיה לו בית, קורת גג, זה עולה כסף. כמובן שניתן לתת מענה לצורך זה על ידי מגורים בשכירות, אבל יותר הגיוני ומשתלם לשלם את אותו סכום על משכנתא למען בית, מאשר לשלם אותו עבור בית של מישהו אחר. לדעתי קביעה זו היא נכונה מבחינה ערכית (כפי שאסביר בפרק “שליחות כנדל”ן) וגם מבחינה כלכלית (כפי שאסביר בפרק “איך להוציא את הכסף מקירות הבית”).
  3. צורך בשייכות חברתית: המקום שבו אתה בוחר לקנות את הבית שלך הוא המקום בו נמצאת הקהילה שאליה אתה והילדים שלך תשתייכו, זה קשור לאיכות החיים ולתחושת השייכות למקום שבו בוחרים להשתקע. הבחירה הזו מושפעת כמובן מיכולת כלכלית.
  4. הצורך בכבוד ואהבה: מניסיון אני יכול לומר לכם שאדם שאין לו כסף, מרגיש כל כך חלש ומסכן עד שהוא לא מצפה שמישהו באמת יתייחס אליו בכבוד והערכה ויקבל את הדברים שהוא אומר. חז”ל טבעו את המושג “עני חשוב כמת” כביטוי קולע למצב הנפשי של העני, שנחשב בעיני עצמו כמת, ללא אהבה וערך עצמי בסיסי.[1]
  5. ברמת המימוש העצמי: החיים בצורה הישרדותית והמרדף אחרי הזנב של עצמנו לא מאפשרים לנו לממש את הטוב שיש בנו. כשכל יתר הצרכים שלנו מומשו על ידי רווחה כלכלית אז מתקיימת חירות אישית, שהיא כר פורה ליצירתיות ומימוש עצמי.

בשל חמשת הגורמים הללו אני רואה שליחות של ממש בכך שאני גורם לאנשים לעלות על דרך המלך בכל הקשור לבריאות הפיננסית למשפחה. אני רוצה להדגיש שאני לא זה שנותן כסף לאדם, לכל אחד יש את מה שמגיע לו משמיים. התפקיד שלי הוא לעזור לתכנן את האופק הכלכלי, לסדר את התזרים החודשי המשפחתי באופן כזה שהכסף, או החרדה מהכסף, לא יפריעו לאדם לעשות את מה שחשוב לו באמת בחיים.


[1] תלמוד בבלי, מסכת נדרים דף סד.

כל הזכויות שמורות לחנן צאיג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן